Tävlingsregler

Allmänna tävlingsbestämmelser för klubbtävlingar

Anmälan till tävling

En månad innan aktuell tävling kan anmälan göras på golfterminalen eller på ”Min Golf-Golf.se”. Vid problem kan anmälan endast göras hos ansvarig Tävlingsledare.

Spelaren är personligen ansvarig för sin anmälan till tävling samt att aktuellt handicap är registrerat i GIT. Se kapitel 2.8 i Spel- och Tävlingshand-boken. Endast spelare/par/lag som har EGA Exakt Tävlingshandicap har rätt att anmäla sig om inget annat anges i tävlingsinbjudan.

Anmälningstidens utgång är klockan 12.00, 2 dagar före aktuell tävlingsdag.

Anmälan som inte återtagits före anmälningstidens utgång är bindande och anmälningsavgiften återbetalas inte. Se kapitel 8.3 i Spel- och Tävlingshandboken.

Om avanmälan sker efter lottningen, eller om spelare inte kommer till start, ska spelaren betala dubbel anmälningsavgift.

Tävlingsledningen har rätt att vid återbud i lottad tävling sätta in en eller flera nya spelare för att fylla upp bollarna. Detta får endast göras av ansvarig Tävlingsledare. Ändringar på startlistan får endast göras av Tävlingsledare. För övrigt tas efteranmälningar emot endast i undantagsfall och endast om plats finns i någon boll i startlistan. Dubbel anmälningsavgift vid efteranmälan. Vid överanmälan gäller anmälningsordning enligt GIT.

Startlistor

Startlista publiceras senast kl. 20.00 dagen före aktuell tävlingsdag.

Banan stängs i regel av 30 minuter före tävling och öppnas 30 minuter efter att sista tävlingsboll har startat. Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra tider för banans stängning vid tävling.

Tävlingen

Anmälningsavgiften betalas via ”Min Golf-Golf.se” vid anmälan Detta förutsätter att fungerande betalningsfunktion är i drift vid anmälningstidpunkten. (alternativt med Swish eller kort i kansliet).

Spelare skall hämta sitt scorekort i shopen senast 20 minuter innan start.

Spelare skall befinna sig vid utslagsplatsen på sitt starthål i rätt tid. Vid sen ankomst till tävling gäller regel 5.3a i Regler för Golfspel 2019.

Efter avslutad tävlingsrond skall spelare lämna sitt scorekort, underskrivet av markör och spelare, till tävlingsledningen vid ”scoring area” eller på annan av tävlingsledningen anvisad del av klubbhusområdet.

Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att vid hotande fara, t ex åska, eller kraftigt förändrade förhållanden, avbryta spelet.

Dynamisk klassindelning tillämpas vilket innebär att klassindelning skapas med ungefär lika många startande i varje klass. Vid vissa tävlingar finns separat damklass.

Priser, förutom medaljer i KM, som inte avhämtas av spelare vid prisutdelningen tillfaller nästa pristagare. Ombud accepteras.

Anmälningsavgifter:

Seniorer: 100 Kr/person
Juniorer: 100 Kr/person
Partävling: 100 Kr/person

Tävlingsgreenfee uppgår till följande:
Senior 400 Kr
Junior 150 Kr

Undantag kan komma att förekomma från dessa bestämmelser vilket i så fall framgår under Tävlingsinformation i ”Min Golf-Golf.se”.

Tranås i Februari, 2023

Samordnad, Tranås GK