Utnyttjar du ditt friskvådsbidrag?

Sedan 1 januari 2018 är golf godkänt för friskvårdsbidrag. Skrolla ner för en lista över godkända aktiviteter, vilka aktiviteter som inte är skattefria, svar på vanliga frågor från golfklubbar och golfspelare samt en historisk bakgrund till golfen och friskvårdsbidraget.

I korthet gäller följande kring friskvårdsbidrag för golf:

• Golf är kvalificerat som ”motion eller friskvård av enklare slag”, vilket är grundregeln för friskvårdsbidrag. Därmed kan anställda som har friskvårdsbidrag via sin arbetsgivare använda det för i princip all form av golfspel och träning.
  • Det maximala skattefria beloppet är 5 000 kronor per år. Det är dock arbetsgivaren som bestämmer beloppet för sin arbetsplats, som därmed kan vara lägre än maxbeloppet.
  • Det är arbetsgivaren som beslutar om de godkänner golf (eller andra aktiviteter) som friskvårdsförmån.
  • En förutsättning är att all personal inom organisationen/företaget erbjuds förmånen, det vill säga möjligheten att spela eller lära sig spela golf.

Godkända skattefria friskvårdsaktiviteter inom golf

• Golfträning, t.ex. nybörjarkurser, golfkurser, golflektioner (under 1 000 kr per tillfälle) och rådgivning i kost- och motionsfrågor
  • Egen träning på drivingrange (rangebollar/rangekort)
  • Års- eller säsongskort för korthålsbana, träningsanläggning eller träningsområde
  • Spelavgift (årlig avgift för golfspel, exklusive medlemsavgift)
  • Greenfeeavgifter (under 1 000 kr per tillfälle)
  • Nytt 2020: Deltagar- och startavgifter i golftävling (under 1 000 kronor per tävling)

Följ denna guide för att ta ut ditt friskvårdsbidrag på Golf.se

1. Logga in på ”Min Golf”
  2. Välj ”Meny” och ”Mina inställningar”
  3. Klicka på ”Sekretess och nix”
  4. Längst ner på sidan står det ”Visa mitt personnummer för friskvårdsbidrag” kryssa i denna rutan.
  5. Klicka på ”Genomförda betalningar” ditt personnummer är då på kvittot.
  6. Skrolla ner och klicka på raden med den avgiften du vill ha fram kvitto på.
  7. Högerklicka och välj sedan om du önskar att skriva ut eller spara.
  8. Det är spelavgiften som du får använda till friskvård.